Virtuální icebreakery: 7 tipů, jak prolomit ledy během online meetingů

8.3.2022
6 minut
Virtuální icebreakery: 7 tipů, jak prolomit ledy během online meetingů

I přes všechny emotikony a gify je digitální komunikace mnohem plošší než rozhovory tváří v tvář. Během online meetingů se hůře udržuje oční kontakt, obtížněji se rozeznává řeč těla, nebývá čas na společenský „small talk“ a vytrácí se empatie. Následky pak mohou pocítit jednotlivci i celé týmy – dochází k delegování a zadávání nadměrného množství úkolů, ztrátě pocitu sounáležitosti a zvýšení rizika vyhoření. S trochou snahy přitom můžeme udržovat dobré vztahy i online – třeba s pomocí virtuálních icebreakerů.

Co jsou (virtuální) icebreakery?

Jak už název napovídá, jde o techniky či aktivity, které pomáhají tzv. prolomit ledy a zjemnit napjatou nebo příliš formální atmosféru. Účastníci rozhovoru, jednání či porady se díky nim mohou cítit mnohem uvolněněji a snáze vytvářet nebo utužovat vzájemné vztahy.

A protože je digitální komunikace, která se stává novým standardem, ze své podstaty mnohem méně osobní, jsou v ní icebreakery takřka nepostradatelné. Z našich výzkumů ve firmách totiž vyplývá, že čím více s kolegy komunikujeme online, tím více práce si navzájem zadáváme nad rámec toho, co je možné zvládnout. Zároveň ale očekáváme mnohem rychlejší odezvu.

Vytváří se tak nepříjemný tlak, který se manažerům rozeznává a odbourává mnohem hůře, než když se svými lidmi dennodenně komunikují v kanceláři. V online prostředí je zároveň náročnější vyhodnotit, jak se členům týmu daří – například si všimnout, že mají našlápnuto k vyhoření nebo jsou v práci nespokojení. O některé zaměstnance pak firmy zbytečně přicházejí.

Účinnou prevencí přitom mohou být právě empatii rozvíjející a kolektiv utužující aktivity, které lze do online meetingů jednoduše zahrnout.

Jak na to?

Role ledoborců se většinou ujímají vedoucí či manažeři. Nejprve by se však měli ujistit, že členy svého týmu i jejich vzájemné vztahy dobře znají. To, aby dokázali odhadnout, co je ještě zábavné a uvolňující a co už trapné nebo nepříjemné. Ze stejného důvodu je důležité neustále kultivovat svou emoční inteligenci a vnímavost.

Virtuální icebreakery přitom nemusí být součástí každého meetingu – obzvlášť pokud se konají často. Aby se online schůzky zbytečně neprotahovaly a icebreakery neokoukaly, stačí je zařadit třeba jednou týdně. Naučte se také rozeznávat, kdy „ledo-lámací“ aktivity ukončit, abyste úplně neztratili fokus na práci. Na jednotlivé odpovědi můžete předem stanovit časový limit.

Zároveň je vždy dobré mít náhradní plán. Pokud například vycítíte, že je někomu nepříjemné odpovídat na otázku, jaké má plány na víkend, nabídněte další, alternativní dotaz.

7 tipů na virtuální icebreakery, které si váš tým zamiluje

1. To nebo to – nenáročná a rychlá aktivita, která lidem umožní se navzájem lépe poznat. Roli dotazujícího si můžete štafetově předávat a ptát se například: pizza s ananasem nebo bez, wellness nebo horský výšlap, Apple nebo Dell?

2. Co mám právě na stole – každý vybere jednu (ideálně netradiční) věc, kterou má po ruce, a popíše její význam nebo se podělí o zajímavý příběh, který se k ní váže.

3. Mazlíčci na scénu – lidé na home office si k sobě vezmou svého domácího mazlíčka a ostatním ho představí. Ti, kteří domácí zvíře nemají, se mohou podělit o jméno, které by mu dali a proč.

4. Dvě slova – zeptejte se účastníků meetingu, jak se dnes cítí. Namísto nicneříkající odpovědi „dobře“ ale chtějte, aby své pocity vyjádřili dvěma slovy (např. unaveně a zahlceně). Budou tak muset více zapřemýšlet, jak se vlastně mají, a pak se otevřít ostatním, což vede k rozvoji vzájemného napojení a emoční inteligence jednotlivých členů týmu.

5. Co se (ne)povedlo – sdílejte jeden negativní a jeden pozitivní moment z předešlého týdne. Výsledkem je nejen potřebná sebereflexe a upřímnost k sobě i ostatním, ale také upomínka pro další členy týmu, že nejsou jediní, kterým se občas něco nedaří.

6. Co nás spojuje – tato aktivita je vhodná pro týmy, které se ještě neznají. Jejich úkolem je najít, co mají společného mimo práci. Linku lze vést jakkoliv: První řečník začne například tím, že rád vaří. Druhý na to naváže sdělením, že sice nevaří, ale jídlo má moc rád – nejraději to italské. Další pak zareaguje, že se italsky zrovna začal učit.

7. Balancování – každý z účastníků online callu se podělí o to, čím v uplynulých dnech vyvažoval čas strávený u obrazovek nebo jak si dnes či o víkendu plánuje odpočinout. Kromě vzájemné inspirace se tím v týmu normalizuje a zvědomuje právo na oddech a čas strávený offline.

Vedete firmu a lámete si hlavu, jak ještě víc podpořit efektivitu a mentální zdraví zaměstnanců? Nepodceňte správné nastavení digitální firemní kultury.

Další články, které by vás mohly zajímat: